Wat eet je als...

vrijdag, april 28, 2017

Terwijl de zon naar binnen schijnt, een harde schop volgt met een steek. Het is vroeg en rustig staar ik naar het plafon. Slapen gaat niet zo fijn meer, langzaam spant alles samen. Het zorgt er voor dat mijn gedachtes afdwalen, sinds het ziekenhuis lig ik soms te denken over wat te eten.


Terwijl er dames in het ziekenhuis zeiden dat het straks belangrijk is om zuivel te eten, merk ik dat sinds ik vaker zuivel eet ik meer misselijk ben. Zag ik een documentaire die zei als je geen vlees at, geen dierlijke producten... Dat het verouderingsproces vertraagt, dat de mens minder kans heeft op een hartaanval, kanker en nog veel meer. Terwijl wij naar de documentaire kijken die gemaakt is door professoren denk ik na.

Rustig draai ik om, de kussen geeft steun en de misselijkheid komt binnen. Misschien moeten wij de tip van het ziekenhuis maar achterwegen laten, moeten wij het zuivel maar weer laten staan. Het is wonderlijk hoe een lichaam werkt, wanneer ik nadenk besluit ik om mijn boodschappenlijstje voor aankomende week aan te passen.

Er komen noten op, biologische sojamelk en bonen. Kleurrijke groente omdat het tegenwoordig word aangeraden om 250 gram groente te eten ipv 150 gram. Manlief bedankte me gisteren nog omdat ik zorg dat hij weinig vlees at en veel groente. Maar de afgelopen drie weken waren we wat makkelijker, manlief moest boodschappen doen. Maar vanaf vorige week bestelde ik het, kwamen ze het thuis bezorgen en zo had manlief weer wat rust. 

Ze zeggen hoe kleurrijker je bord hoe meer vitamines en mineralen je eet. Hoe afwisselender je eet hoe gezonder je je voelt. Ik kruip uit bed en pak één van mijn favoriete kookboeken er weer bij, schrijf mijn boodschappenlijstje en sla alle tips, raad van iedereen van me af. Ik eet lekker waarbij ik mij goed voel.

Ja, dat betekend bijna tot geen zuivel, wel wat kaas... Geen vlees en proberen om de 250 groente eten per dag.
Niet goed? Mijn kleine meisje groeit er tot nu toe erg goed op.

You Might Also Like

9 reacties

  1. Wat is je favoriete kookboek? Ik werd tijdens mijn zwangerschap ook misselijk van melk. Ik at kaas en Griekse yoghurt, dat ging wel.

    Voor de rest moet je doen waar JIJ je goed bij voelt en wat je Gyneacoloog je zegt 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over mijn Favoriete kookboek, hou de blog in de gaten!!! Aankomende tijd staan er een paar reviews ingepland qua kookboeken. Leek me wel leuk om ze te delen.

      Verwijderen
  2. Ik weet nog dat ik melk ging introduceren bij Joris, na de borstvoeding. Toen ben ik begonnen met geitenmelk omdat daar de eiwitstrengen korter van zijn en dus makkelijker af te breken door zo'n klein kindje dan koemelk. Sojamelk liet ik voor de kleine opzij staan omdat daar een gifstofje inzit die wij prima kunnen hebben, maar voor een baby nog teveel is. Amandelmelk was ook een goede optie, maar wel duur. Overigens mocht je straks borstvoeding gaan/kunnen geven. Daar kun je ook heerlijke pannenkoeken van maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier in huis word wel sojamelk gebruikt, maar enkel de biologische variant en hiermee maak ik standaard mijn Brinta en pannenkoeken. (meer niet...)

      Ook gebruiken wij Soja omdat dit wel de rijkste eiwitbron is qua vervanger. Amandelmelk, rijstmelk enz. bevat veel minder. Verder zien we wel hoe alles loopt als de kleine meid er is. Laten we duimen dat zij niet net als ik koemelkallergie heb *smile*.

      Zoizo heb ik op school geleerd dat melk helemaal niet zo goed is voor een mens/kind. Simpel weg omdat wij het enzym in ons lichaam niet hebben die melk moet afbreken... Vandaar dat veel mensen er helemaal niet zo goed tegen kunnen.

      Verwijderen
  3. Ik eet veganistisch en deed dat tijdens de zwangerschap ook. Dat was op zich geen enkel probleem, maar dat ik de volle 8 maanden misselijk was én heel compact zwanger waardoor mijn maag klem zat was dat wel.
    Toen ik na 30 weken nog steeds een kilo of 8 minder woog dan voor de zwangerschap, heeft er een diëtist meegekeken. Ik kreeg toen drinkvoeding, moest tijdelijk groenten minderen tot max 50 gram per dag en extra veel eiwitten eten. Dat was voor mij, P groeide de hele zwangerschap lang volgens de curve. Maar ik kon de laatste weken echt wel wat extra energie en kilo's gebruiken.

    Vegan is dus geen probleem en als jij je goed voelt, gaat het blijkbaar goed. De enige tip die ik nog kreeg is dat van de melkvervangers sojamelk de enige is die qua eiwitten vergelijkbaar is, de rest bevat veel minder. Ik eet weinig soja, omdat mijn schildklier daarop reageert en dat betekent dus dat ik ergens anders wat meer eiwitten moet eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie, ik denk dat het super belangrijk is met zwangerschap dat wij wel veel noten, bonen, linzen eten. Inderdaad voor de aanvulling en energie! Plus het helpt super goed met de wc bezoekjes *smile*

      Verwijderen
    2. Daar had ik medicijnen voor. Niet eten, niet lopen en zwanger was echt teveel voor mijn darmen.

      Verwijderen
  4. Bij mijn zwangerschap was het eten non stop een probleem. Had compleet geen honger. Moest mij zelf zo dwingen. Dat ik op het laatst blij was met alles wat ik ben hield en kreeg. Drink nooit melk, ben wel na de zwangerschap meer yoghurt gaan eten. Was slecht in ontbijten en na de zwangerschap was het echt nodig. Dus dat werd vaak yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Volgens doe je het prima hoor! Ik heb even een periode gehad dat ik niets binnenhield behalve extreem zout eten (chips vooral). Op zulke momenten maakt het toch niks uit, belangrijkste is dan dat je het binnenhoudt en iets binnenkrijgt zodat die misselijkheid verdwijnt. En ieder mens is anders. 250 gram groenten gaat er bij mij niet altijd in hoor, maar ik eet weer veel fruit bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen